Σάββατο 6 Μαρτίου 2010

ΜΥΡΟΛΟΙ ΠΑΝΑΓΙΑΣ

Της Παναγιάς το κλάμα (1ο μέρος)

Κάτω στα Ιεροσόλυμα και του Χριστού τον τάφον,

η Παναγιά εκάθητο μόνη και μοναχή της,

Την προσευχή της έκανε για τον μονογενή της.

'κούει βρονταίς, ΄κούει στραπαίς και οντηραίς μεγάλαις·

άγια βώδια σφάζουσιν ή πρόβατα συζεύγουν;

Χύνει να δη την πόρτα της να δη την γειτονιά της.

Θωρεί πάνω, θωρεί κάτω, θωρεί, ψυχή δεν βλέπει·

θωρεί τον ουρανόν θαμβόν και τ' άστρα βουρκωμένα

το φεγγαράκι τάγλαμπρόν στο αίμα βουτηγμένον.

Και πάλι κι ανατήρησε θωρεί τον άϊ-Γιάννη,

θωρεί τον και κατέβαινε κλιαμένον και δαρμένον,

κι εκράτει μεσ' την χείρα του μανδήλι ματωμένον

κι εκράτει και στην άλλη του μαλλιά της κεφαλής του

κι εκράτει και στα νύχια του κρέας του μαγουλού του.

Κι η Παναγιά τον ερωτά κι η Παναγιά του λέγει:

-Άϊ μου Γιάννη Πρόδρομε και βαπτιστά του Γυιού μου,

δεν είδες το παιδάκι μου και τον μονογενή μου;

-Δεν έχω στόμα να σου πω, χείλη να σου μιλήσω

και σιδερένια σωτικά να σου το μολογήσω.

Θωρείς το κείνο το βουνό, το υψηλό, το μέγα

πούχει την μαύρη γη κορφή, τον ουρανόν παντέρα;

Εκεί τον έχουν οι 'βριοι εξόγκωνον δεμένον

σαν κλέπτη τον επιάσανε, σαν πόρνο τον κρατούσι

σαν να χωρίζη αντρόγυνο εκεί τον τυρανούσι.

Βγάζουν τον χρυσοσκούφιον και βάζουν του αγκαθένιο.

Βγάζουν το χρυσοζώναρον και βάζουντου τον βάτον.

Βγάζουν τα χρυσοπάπουτσα και βάζουν του τσαρούχια.

Η Παναγιά σαν άκουσε λιγοθυμιά της ήλθε.

Σταμνιά νερό την 'πηρετούν τρία κανιά τον μόσχον

και έξη το ροδόσταμον ώστε που να συμφέρη.

Κι η Παναγιά συνέφερε κι αυτόν τον λόγον είπεν:

-Ας έλθ' η Μάρθα, η Μαρία και του Λαζάρου η μάνα

και του Προδρόμου (1) η αδελφή και η άλλη Αλισάβη,

και πάμε να τον πάρωμεν προτού μας τον σταυρώσουν

και πριν του βάλουν τα καρφιά και μας τον θανατώσουν.

(συνεχίζεται...)


Δημοτικό τραγούδι - Τραγουδιέται από μαυροφόρες γυναίκες, στην Κάλυμνο, στην αγρυπνία της Μεγάλης Παρασκευής.
• Της Παναγιάς το κλάμα (2ο μέρος)
(συνέχεια..)

Στρατί, στρατί, το πιάσανε, στρατί το μονοπάτι,

και το στρατί τους έβγαλε σ' ένα μικρό βρυσάκι,

κι εδίψασεν η Παναγιά 'σκύψεν να πιη λιγάκι·

'κούει χαλκιά κι ηχάλκευε χαλκιά με τα παιδιά του,

χαλκιά με τη γυναίκα του και με τη φαμιλιά του

-μωρή μωρέ ατσίγγανε, ήντανε αυτά που κάνης,

-βριοί μου παραγγείλασι περόνια να τους κάμω.

Εκείνοι μούπαν τέσσερα και εγώ τους κάνω πέντε

τα δυο στα δυο του γόνατα, τα δυο στα δυο του χέρια

και τ' άλλο το φαρμακερό να μπήξουν στην καρδιά του

να τρέξη αίμα και νερό να λιγωθή η ψυχή του.

-Μωρή μωρέ ατσίγγανε ψωμί να μην χορτάσης

ουδέ την τραχηλίτσα σου ποτέ να μην αλλάξης:

μωρή μωρέ ατσίγγανε δείξε μου τον υιόν μου.

Για δείξε μου τον γιόκα μου και τον μονογενή μου.

Θωρείς εκείνο το βουνό το υψηλό το μέγα

πούχει την μαύρη γην κορφή τον ουρανόν παντέρα;

Εκεί τον έχουνε οι 'βριοί εξόγκωνον δεμένον.

Ώραις η Παναγιά 'κλαίεν, ώραις και μοιρολόγα

στρατί, στρατί τον πιάσανε, στρατί το μονοπάτι·

το μονοπάτ' τους έβγαλεν εις του ληστού την πόρταν

βρίσκει την πόρτα σφαλιστή και τα κλειδιά παρμένα,

τα έρημα παράθυρα σφιχτά μανταλωμένα,

κι έδεσε τα χεράκια της την πόρτα παρεκάλει:

-Άνοιξε πόρτα του βριού και πόρτα του Πιλάτου!

Κι η πόρτα απ' τον φόβο της ανοίγει μοναχή της.

Μπαίνει πάνω η Παναγιά καθίζει στο κρεββάτι.

-Παρακαλώ σε Μωϋσή, δείξε μου τον υιόν μου.

-Θωρείς τον κείνον τον χλωμόν, κείνον τον κιτρινιάρην;

Εκείνος ειν' ο γιόκας σου και ο μονογενής σου,

Η Παναγιά σαν τ' άκουσε λιγοθυμιά της ήλθε:

-Φέρτε μαχαίρι να σφαγώ κρημνόν για να κρημνίσω

κι ένα ποτάμι θάλασσα για να ψυχομαχήσω.

Χριστός απολογήθηκεν όπου 'ταν σταυρωμένος.

-Μάνα μου σαν πνιγής εσύ, πνίγονται κι άλλαις μάναις

άμε, μάνα στο σπίτι μας και στο αρχοντικό μας

και πίνε άδολο κρασί κι αφράτο παξιμάδι,

να φαν μανάδες με παιδιά, παιδιά δίχως μανάδες

και τα καλά τ' αντρόγυνα με τους καλούς των άνδρες,

μάνα το μέγα Σάββατο που παίζουν οι καμπάναις

τότε και σύ μανούλα μου θα 'δης χαραίς μεγάλαις.

Δημοτικό τραγούδι - Τραγουδιέται από μαυροφόρες γυναίκες, στην Κάλυμνο, στην αγρυπνία της Μεγάλης Παρασκευής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Σκοπός μας είναι η δημιουργία μιας Ανθολογίας Ποιημάτων από το σύνολο των Ελλήνων Ποιητών- Ποιητριών αλλά και ορισμένων ξένων, καθώς επίσης και κειμένων που έχουν κεντρίσει το ενδιαφέρον μας. Πιθανόν ορισμένοι ποιητές και ποιήτριες να μην έχουν συμπεριληφθεί. Αυτό δεν αποτελεί εσκεμμένη ενέργεια του διαχειριστή του Ιστολογίου αλλά είναι τυχαίο γεγονός. Όσοι δημιουργοί επιθυμούν, μπορούν να αποστέλλουν τα ποιήματά τους

στο e-mail : dimitriosgogas2991964@yahoo.com προκειμένου να αναρτηθούν στο Ιστολόγιο.

Θα θέλαμε να τονίσουμε ότι σεβόμαστε πλήρως τα πνευματικά δικαιώματα του κάθε δημιουργού, ποιητή και ποιήτριας και επισημαίνουμε πως όποιος δεν επιθυμεί την ανάρτηση των ποιημάτων του ή κειμένων στο παρόν Ιστολόγιο, μπορεί να μας αποστείλει σχετικό μήνυμα και τα γραπτά θα διαγραφούν.

Τέλος υπογράφουμε ρητά ότι το παρόν Ιστολόγιο δεν είναι κερδοσκοπικό και πως δεν η ανάρτηση οποιουδήποτε κειμένου, ποιήματος κτλ γίνεται με μοναδικό στόχο την προβολή της ποίησης και την γνωριμία όλων όσων ασχολούνται με αυτή, με το ευρύτερο κοινό του διαδικτύου.