Παρασκευή 18 Μαΐου 2012

Μαρία Φαραντούρη: Τραγουδά το 1982 σε στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου και μουσική Zulfi Livaneli : Σαν τον Μετανάστη. Στα τραγούδια Χιροσίμα και Σαν τον Κερέμ οι στίχοι είναι του Ναζίμ Χικμέτ



  1. ΛΕΙΛΙΜ ΛΕΙ
 Τούτη η στάχτη που τη σέρνει ο βοριάς λέι λιμ λέι
ήταν κάποτε τα φύλλα της καρδιάς λέι λιμ λέι
που τα μάρανε η μαύρη ξενιτιά λέι λιμ λέι
κι η αγάπη σου τα πήρε στη φωτιά λέι λιμ λέι.

Μη καλέ μου μη ζητάς απ’ το βοριά λέι λιμ λέι
τη συμπόνια απ’ τη δόλια μου καρδιά λέι λιμ λέι
ένα δέντρο που το κάψαν κεραυνοί λέι λιμ λέι
δεν ανθίζει, δε φοβάται, δεν πονεί λέι λιμ λέι.

Τούτη η στάχτη που τη σέρνει ο βοριάς λέι λιμ λέι
ήταν κάποτε τα φύλλα της καρδιάς λέι λιμ λέι
άφησε την στα σοκάκια να χαθεί λέι λιμ λέι
πόσο πόνεσα ποτέ μη μαθευτεί λέι λιμ λέι.
=======================================
 2.  ΜΟΙΡΟΛΟΙ 

 Μες στο κοιμητήρι αχ πικρή βροχή
κάνε να μη σβήσει τούτο το κερί,
κι ούτε ένα λουλούδι να μη μαραθεί,
δεν τον σκοτώσαν έχει κοιμηθεί.

Κι εσύ αγέρα πάψε πια να κλαις,
δεν έχει φύγει ψέματα μου λες.
Μη κοιτάς το στήθος που 'χει ματωθεί,
δεν τον σκοτώσαν έχει κοιμηθεί.

Ζεστό σαν το ψωμί καθάριο σα νερό
ένα παλληκάρι είκοσι χρονών
ούτε που τ' αφήσαν ν' απολογηθεί,
δεν τον σκοτώσαν έχει κοιμηθεί.

Μαύρο κοιμητήρι πώς και να γενείς
κάμπος της ελπίδας και της προσμονής;
Ο αρχάγγελός μου έχει πια χαθεί,
μου τον σκοτώσαν δεν θα ξαναρθεί.

=============================================
3. ΠΑΡΑΓΙΟΣ

 Είμαι παραγιός σαν και σένα
ένας παραγιός.
Δυο κορμιά βασανισμένα
όλο κι όλο μας το βιος.

Είμαι παραγιός σαν και σένα
κι όχι αφεντικό
Πού τα βρήκανε γραμμένα
ν' αρπαχτούμε εμείς τα δυο;

Είμαι παραγιός στην Αγιάσσο
κι είσαι στ' Αϊβαλί
Ρίξε σκάλα να περάσω
για να πιούμε ένα ρακί.
=====================================================

4. ΜΕ ΦΥΤΕΨΑΝΕ ΣΕ ΚΑΜΜΕΝΗ ΓΗ

 Με φυτέψανε πάνω σε καμένη γη
Ήλιος κι άνεμος κι ούτε γύρω μια πηγή
Και μου ζητάς να γίνω δέντρο δροσερό
Δεν μπορώ. Είναι πια αργά
Το διψασμένο κλαρί δεν λυγά
Φύγε. Δεν υπάρχει γιατρειά
Δεν υπάρχει γιατρειά.
Πικρά φιλιά καίνε στα χείλη μου
Στο καλό, Απρίλη μου
άσε με στην ερημιά του καημού

Στα στρατόπεδα κι από κει στην προσφυγιά
Κάτσε μέτρησε πόσα χώρεσ' η καρδιά
και ξαφνικά μέσα στο δρόμο μου εσύ
Δυνατό, κόκκινο κρασί
Αχ, τι παιχνίδια μας παίζ' η ζωή...
Φύγε. Δεν υπάρχει γιατρειά.
Δεν υπάρχει γιατρειά.
Πικρά φιλιά καίν' στα χείλη μου
Στο καλό, Απρίλη μου
άσε με στην ερημιά του καημού.

========================================================  

5. MERHABA (ΓΕΙΑ ΧΑΡΑ)  

 Είμ' ένας αγέρας
τρέχω στους δρόμους
μπαίνω στις καρδιές σας
άιντε γεια χαρά

Σαν το Μάη φέρνω
κήπους στη ζωή σας
άνθη ματωμένα
άιντε γεια χαρά

Είμαι ένας στίχος
του σεβντά τραγούδι
σέρνω τη φωνή σας
άιντε γεια χαρά

Είμαι ένα κύμα
μπαίνω μες στα σπίτια
βρέχω τ' όνειρά σας
άιντε merhaba

Μέσα στην ταβέρνα
με κρυφή παρέα
πίνω την αλήθεια
άιντε merhaba

Σαν τη φλόγα είμαι
την ψυχή ανάβω
λάμπει η οργή σας
άιντε merhaba

Σαν καπνό φουγάρου
τα σινιάλα δείχνω
τ' άπιαστο αγγίζω
άιντε γεια χαρά

Είμαι το τραγούδι
στις καρδιές τρυπώνω
και τις πέτρες λιώνω
άιντε γεια χαρά

Γεια χαρά σας φίλοι
άνοιξη κι Απρίλη
γεια χαρά αδέλφια
άιντε γεια χαρά.
=========================================  
6. ΣΑΝ ΤΟ ΜΕΤΑΝΑΣΤΗ

 Σαν τον μετανάστη στη δική σου γη
μέρα νύχτα λύνεις δένεις την πληγή
κι όλα γύρω ξένα κι όλα πετρωμένα
και δεν ξημερώνει να 'ρθει χαραυγή

Στράγγισε η ζωή σου που αιμορραγεί
κάθε ώρα τρόμος πόνος και κραυγή
και σ' ακούν οι ξένοι κι ο αδερφός σωπαίνει
αχ δεν είναι άλλη πιο βαθιά πληγή

Σύρμα κι άλλο σύρμα και χοντρό γυαλί
μάτωσε ο ήλιος την ανατολή
κλαις κι αναστενάζεις αχ ξενιτιά φωνάζεις
μα η ελπίδα μαύρο κι άπιαστο πουλί

======================================

 7. ΧΙΡΟΣΙΜΑ

 Είμαι εφτά χρονών κορίτσι,
πέθανα στη Χιροσίμα
και χτυπάω πόρτα-πόρτα
μια υπογραφή ζητώντας.

Βάλε την υπογραφή σου,
όχι άλλη Χιροσίμα,
για να μη πεθάνουν κι άλλα
κοριτσάκια σν κι εμένα.

================================================  

8. ΜΙΛΑ ΣΙΓΑ

 Μίλα σιγά, πολύ σιγά
σαν θα ξαναβρεθούμε
μες στις φωνές μες στις κραυγές
να μην ξαναχαθούμε.

Σαλπιγκτή σώπασε,
έρημη κι άδεια είν' η πλατεία.
Στρατηγέ ξέχνα με,
ψάξε για μια νέα πελατεία.

Η ζωή βιάζεται
αχ και δεν μ' άφησαν
να χαρώ εσένανε κι όσα
μαζί σου αγάπησα.

Μίλα σιγά, πολύ σιγά
απάνω στην καρδιά μου
χρόνια που ζω χωρίς να ζω
γιατί είσαι μακριά μου.

Μια στιγμή δώστε μου
μια στιγμή μόνο για μένα,
για να βρω μέσα μου
όσα δεν μου έχετε κλεμμένα.

Η ζωή χάνεται
αχ και δεν μπόρεσα να χαρώ
εσένανε που μέχρι τώρα
δεν σε γνώρισα.

================================================  

9. ΣΑΝ ΤΟΝ ΚΕΡΕΜ


Τον έλεγαν Κερέμ κι αγάπησε πολύ
κι απ' τον βαρύ σεβντά τον άρπαξε η φωτιά
και κάηκε ο Κερέμ π' αγάπησε πολύ
κι έχει στάχτη γενεί μες στην Ανατολή.

Μου λεν πως θα καώ κι εγώ σαν τον Κερέμ
με τούτη την φωνή που καίει την ψυχή.
Μολύβι ο καιρός κι ο άνεμος πικρός,
βάλτε όλοι σκοπό ν' αλλάξει ο καιρός.

Φωνάζω κι ας καώ κι εγώ σαν τον Κερέμ:
Αν δεν καώ εγώ, αν δεν καείς εσύ,
αν δεν καούμε εμείς ν' ανάψει πυρκαγιά,
πώς θέλεις να γενεί να φύγει η σκοτεινιά.

Για να λάμψει η νύχτα πώς θέλεις να γενεί,
αν δεν καώ εγώ, αν δεν καείς εσύ.

------------------------------------------------------------------

10. οι μέρες μας


Σαν ξερόφυλλα τ' ανέμου
μες στους δρόμους σκορπισμένα
φύλλα ποδοπατημένα
είναι οι μέρες μας.

Σαν κουβάρι που τ' αφήσαν
να ξετυλιχτεί στην τύχη
σιωπηλές σαν γκρίζοι ήχοι
είναι οι μέρες μας.( χ2 )

Όπως ο φυλακισμένος
που του έκλεισαν τις στράτες
απ' τα χέρια μας φευγάτες
είναι οι μέρες μας.

Σαν βιβλίο που 'χουν κάψει
πριν κανείς το 'χει διαβάσει
σαν τους φίλους που έχει χάσει
είναι οι μέρες μας.( χ2 )

==================================================================== ====================================================================

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Σκοπός μας είναι η δημιουργία μιας Ανθολογίας Ποιημάτων από το σύνολο των Ελλήνων Ποιητών- Ποιητριών αλλά και ορισμένων ξένων, καθώς επίσης και κειμένων που έχουν κεντρίσει το ενδιαφέρον μας. Πιθανόν ορισμένοι ποιητές και ποιήτριες να μην έχουν συμπεριληφθεί. Αυτό δεν αποτελεί εσκεμμένη ενέργεια του διαχειριστή του Ιστολογίου αλλά είναι τυχαίο γεγονός. Όσοι δημιουργοί επιθυμούν, μπορούν να αποστέλλουν τα ποιήματά τους

στο e-mail : dimitriosgogas2991964@yahoo.com προκειμένου να αναρτηθούν στο Ιστολόγιο.

Θα θέλαμε να τονίσουμε ότι σεβόμαστε πλήρως τα πνευματικά δικαιώματα του κάθε δημιουργού, ποιητή και ποιήτριας και επισημαίνουμε πως όποιος δεν επιθυμεί την ανάρτηση των ποιημάτων του ή κειμένων στο παρόν Ιστολόγιο, μπορεί να μας αποστείλει σχετικό μήνυμα και τα γραπτά θα διαγραφούν.

Τέλος υπογράφουμε ρητά ότι το παρόν Ιστολόγιο δεν είναι κερδοσκοπικό και πως δεν η ανάρτηση οποιουδήποτε κειμένου, ποιήματος κτλ γίνεται με μοναδικό στόχο την προβολή της ποίησης και την γνωριμία όλων όσων ασχολούνται με αυτή, με το ευρύτερο κοινό του διαδικτύου.