[...]Αν πρέπει, αν πρέπει, όχι αν μπορούμε, αν πρέπει να πούμε κάτι γι’ αυτό, αν χρειάζεται να πούμε κάτι, είναι ότι [ο άνθρωπος] ναρκισσεύεται ανεπιφύλακτα και, όχι μόνο, ναι, όχι μόνο, ναρκισσεύεται υπερτροφικά, ναρκισσεύεται ανυπόστατα, τουτέστιν περισσότερο απ’ όσο φυσιολογικά ναρκισσεύεται μια φυσιολογική ή διαταραγμένη μπαλενοφόρα φάλαινα, ένας γυπαετός, ένας πυγέρυθρος κερκοπίθηκος, ναρκισσεύεται μετά μανίας, μετά αυτιστικής μανίας, διεκδικεί λυσσαλέα την αυτιστική εντύπωση ότι θα δράξει την ευκαιρία να αρθεί κάπου ψηλότερα, ότι θα σκαρφαλώσει τη σκάλα του Ιακώβ και θ’ αποτελέσει αντικείμενο προσοχής εν αρχή, και θαυμασμού εντέλει.
Αντί να γίνει ο άνθρωπος φυσιοδίφης, δασονόμος, βοτανολόγος ή εργάτης, απλός εργάτης στη διαχείριση υδάτων, αντί δηλαδή να κάνει κάτι ωφέλιμο δι’ εαυτόν και αλλήλους και να βοηθήσει τη ζωή στο αυθύπαρκτο και μη αυτονόητο νόημά της, να μάθει τη χλωρίδα και την πανίδα του πλανήτη και να βοηθήσει τον πλανήτη στο αυθύπαρκτο αλλά καθόλου αυτονόητο νόημά του, αντί να πάει να πάει με λίγα λόγια να ξεστραβωθεί σπουδάζοντας εντομολόγος φερ’ ειπείν, γιατί χάρη στα έντομα ζούμε, δεν το ‘ξερα κι εγώ, δεν ήξερα ότι δεν εξαρτιόμαστε πρωτίστως από τα ζώα και τα ψάρια και τα φυτά, δεν ήξερα ότι εξαρτιόμαστε πρωτίστως από τα έντομα, δεν ήξερα ότι χωρίς τα έντομα τα περισσότερα οικοσυστήματα θα κατέρρεαν, δεν ήξερα ότι αν εξαφανιστούν τα ζωύφια πάει περίπατο και το αριστούργημα του πρώτου κεφαλαίου της Παλαιάς Διαθήκης...
Αντί λοιπόν ο άνθρωπος να σπουδάσει πώς τα έντομα μεταλλάχτηκαν σε χερσαία αρθρόποδα, πάει να πει πώς προέκυψε εντέλει ο ίδιος ίδιος ή άλλος ίδιος κι απαράλλαχτος,ναι, αυτό πάει να πει, εκείνος πάει και σπουδάζει επιστήμες του πνεύματος, πάει και σπουδάζει ανθρωπιστικές επιστήμες, πάει και σπουδάζει τον εαυτό του μ’ άλλα λόγια, ναι, δεν πάει να σπουδάσει κάτι εκτός της ανθρωπότητας, πάει και σπουδάζει την ανθρωπότητα από την άποψη της ανθρωπότητας, δεν του αρκεί η ύπαρξη της ανθρωπότητας που φτάνει και περισσεύει, χρειάζεται και το σχολιασμό της ανθρωπότητας για την ανθρωπότητα, την κρίση της ανθρωπότητας για την ανθρωπότητα, την ανάλυση, την εκτεταμένη ανάλυση της ανθρωπότητας από την ανθρωπότητα, την επαγωγή και την απαγωγή της ανθρωπότητας από την ανθρωπότητα, την εξαγωγή συμπερασμάτων από την ανθρωπότητα για την ανθρωπότητα, ναι, ο άνθρωπος δεν πρόκειται να αποστεί του εαυτού του, όχι, δεν πρόκειται να αυτομολήσει, να ξεκολλήσει από τον εαυτό του, να απομακρυνθεί, να αποχωριστεί τον εαυτό του, να μπει κάπου εκτός εαυτού, να βγει και να βολτάρει εκτός εαυτού, όχι, ο άνθρωπος πιστεύει ότι μπορεί ν’ αγαπηθεί από τον εαυτό του, ναι, δεν πιστεύει στον έρωτα, όχι. [...]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου