Ο Ανδρέας Κάλβος (1792-1869) αποτελεί έναν από τους σπουδαιότερους Έλληνες ποιητές. Η νεοκλασικιστική του παιδεία και η ρομαντική του ψυχοσύνθεση συμπλέκουν στην ποίηση του το δραματικό με το ειδυλλιακό, το παγανιστικό με το χριστιανικό, τα αρχαιοελληνικά
πρότυπα με την σύγχρονη επαναστατική επικαιρότητα, τον πουριτανισμό με
τον λανθάνοντα ερωτισμό, την αυστηρότητα, τη μελαγχολία, την
κλασικιστική φόρμα με το ρομαντικό
περιεχόμενο, σύζευξη που είναι ορατή ακόμη και στη γλώσσα (αρχαΐζουσα
με βάση δημοτική) και στη μετρική (αρχαϊκή στροφή και μέτρο που συχνά
δημιουργεί, σε δεύτερο επίπεδο, δεκαπεντασύλλαβους).
Σύγχρονος του Σολωμού, γεννήθηκε το 1792 στη Ζάκυνθο
από μητέρα αρχοντοπούλα (την Ανδριανή Ρουκάνη) και από πατέρα μικροαστό
και τυχοδιώκτη (τον Τζανέτο η Ιωάννη Κάλβο, πρώην ανθυπολοχαγό του
βενετικού μισθοφορικού στρατού). Το 1802
ο πατέρας Κάλβος παίρνει τα δύο παιδιά του, τον Ανδρέα και τον κατά δύο
χρόνια μικρότερο Νικόλαο, και εγκαταλείπει τη σύζυγο του για να
εγκατασταθεί στο Λιβόρνο
της Ιταλίας, γεγονός που παρέχει δυνατότητες μόρφωσης στον Κάλβο, ο
οποίος, φιλομαθής καθώς είναι, πραγματοποιεί τις πρώτες επαφές του με τα
ελληνικά γράμματα και την κλασική ελληνική και λατινική αρχαιότητα.
Στο Λιβόρνο γράφει ο Κάλβος και το πρώτο του έργο, τον Ύμνο στον Ναπολέοντα,
κείμενο προτρεπτικό αντιπολεμικό, που αργότερα αποκηρύσσει (κι έτσι
γνωρίζουμε την ύπαρξη του, μιας που το ίδιο δεν σώζεται). Τον ίδιο χρόνο
πηγαίνει για λίγους μήνες στην Πίζα, όπου εργάζεται ως γραμματέας και αμέσως μετά πηγαίνει στη Φλωρεντία,
κέντρο τότε της πνευματικής ζωής και δημιουργίας. Τα δυο παιδιά
μεγαλώνουν χωρίς οικογενειακή θαλπωρή. Η μητέρα χάνει τα ίχνη των
παιδιών της και ο πατέρας εγκαταλείπει τα παιδιά, ταξιδεύοντας για τις
δουλειές του. Το 1812
σημαδεύεται από τον θάνατο του πατέρα του και την ακόμη μεγαλύτερη
οικονομική κάμψη που γνωρίζει αλλά παράλληλα και από την γνωριμία του με
τον Ugo Foscolo, τον πιο τιμημένο Ιταλό ποιητή και λόγιο της εποχής. Ο
Foscolo θα γίνει δάσκαλος, καθοδηγητής και μυητής του Κάλβου στον
νεοκλασικισμό, στα αρχαϊκά πρότυπα, και στον πολιτικό φιλελευθερισμό. Το
1813 ο Κάλβος, και υπό την σκιά του Foscolo, γράφει στα ιταλικά τις τρεις τραγωδίες: Θηραμένης, Δαναΐδες και Ιππίας.
Επιπλέον ολοκληρώνει τέσσερις δραματικούς μονολόγους, σύμφωνα με τις
νεοκλασικιστικές επιταγές. Ο Foscolo αυτοεξορίζεται στο τέλος του 1813 στη Ζυρίχη για να αποφύγει το αυστριακό καθεστώς. Ο Κάλβος τον ξανασυναντά εκεί το 1816
και την ίδια εποχή πληροφορείται τον θάνατο της μητέρας του, γεγονός
που τον συγκλονίζει. Εν τω μεταξύ έχει συνθέσει στα ιταλικά, από το 1814, και την Ωδή εις Ιονίους.
Στα τέλη του 1816 οι δύο φίλοι καταφεύγουν στην Αγγλία και η αλληλεπίδραση τους εξακολουθεί μέχρι τον Φεβρουάριο του 1817,
όταν ο οξύθυμος και στρυφνός χαρακτήρας αμφοτέρων διαλύει τη φιλία
τους. Ο Κάλβος εξασφαλίζει τα προς το ζειν παραδίδοντας ιδιαίτερα
μαθήματα κυρίως ιταλικών και σε μικρότερο βαθμό ελληνικών. Μεταξύ 1817
και 1818 μεταφράζει στα νέα ελληνικά το Book of Common Prayer, το κατ'
εξοχήν κανονικό βιβλίο της Αγγλικανικής Εκκλησίας, και επιμελείται
φιλολογικά την ιταλική μετάφραση για λογαριασμό του εκδότη Bagster. Η
νεοελληνική έκδοση θα κυκλοφορήσει το 1820 και η ιταλική το 1821, σε δύο
σχήματα. Η πολύγλωττος έκδοση, σε οκτώ γλώσσες, θα τυπωθεί το 1821 σε
σχήμα 4ο. Στα 1818-19 δίνει διαλέξεις με θέμα τη σωστή προφορά των
αρχαίων, οι οποίες προκαλούν αίσθηση. Συντάσσει και εκδίδει μια
Νεοελληνική Γραμματική, μια Μέθοδο Εκμάθησης Ιταλικών σε τέσσερα μέρη
(το τρίτο μέρος συνιστούν οι δικές του Danaidi) και ασχολείται με τη σύνταξη ενός αγγλοελληνικού λεξικού.
Το Μάιο του 1819, προσχώρησε στο Αγγλικανικό Δόγμα (he had conformed to the Church of England) και παντρεύεται την Τερέζα Τόμας
η οποία πεθαίνει (πιθανότατα και η κόρη που είχαν εν τω μεταξύ
αποκτήσει) ένα χρόνο αργότερα. Αποτυχημένη είναι και η ταυτόχρονη
ερωτική του σχέση με την μαθήτρια του Σούζαν Ριντού. Τότε πιθανολογείται και μια απόπειρα αυτοκτονίας του Κάλβου (περίπου το 1820). Τέλη Ιουλίου του 1820 εγκαταλείπει την Αγγλία.
Το 1819 τυπώνει και την πρώτη ελληνόφωνη ωδή του, «Ελπίς Πατρίδος».
Το ποίημα θα ανευρεθεί από τον Λεύκιο Ζαφειρίου -σχεδόν 200 χρόνια μετά-
στην βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου της Γλασκόβης και θα παρουσιαστεί
στον τόμο «Ο Βίος και το Έργο του Ανδρέα Κάλβου» (Μεταίχμιο 2006).
Τον Σεπτέμβριο του 1820 επιστρέφει στη Φλωρεντία με μια μικρής διάρκειας στάση στο Παρίσι. Εμπλέκεται στο κίνημα των Καρμπονάρων, συλλαμβάνεται και απελαύνεται στις 23 Απριλίου του 1821. Καταφεύγει στη Γενεύη,
όπου περιβάλλεται με αγάπη από τον φιλελληνικό κύκλο. Εργάζεται και
πάλι ως καθηγητής ξένων γλωσσών, ενώ παράλληλα ασχολείται με την έκδοση
ενός χειρογράφου της Ιλιάδας, που όμως δεν πραγματοποιείται. Συγκλονισμένος και συνεπαρμένος από το ξέσπασμα της επανάστασης, εκδίδει το 1824 το πρώτο μέρος του ελληνόγλωσσου -και του μόνου με υψηλή ποιητική αξία- έργου του, τη Λύρα, μια συλλογή 10 ωδών. Οι ωδές του σχεδόν αμέσως μεταφράζονται και στα γαλλικά και βρίσκουν ευνοϊκότατη υποδοχή. Στις αρχές του 1825 ο Κάλβος μεταβαίνει στο Παρίσι, όπου ένα χρόνο αργότερα δημοσιεύει ακόμη δέκα ωδές, με οικονομική ενίσχυση των φιλελλήνων, τα Λυρικά.
Στο τέλος του Ιουλίου του 1826 πηγαίνει στο Ναύπλιο.
Απογοητεύεται όμως από την επικρατούσα διχόνοια και από την αδιαφορία
για τον ίδιο και το έργο του. Τον Αύγουστο του ίδιου χρόνου πηγαίνει
στην Κέρκυρα, όπου μέχρι το 1827 διδάσκει στην Ιόνιο Ακαδημία. Ως το 1836, οπότε και επανατοποθετείται στην Ακαδημία, ασχολείται με ιδιαίτερα μαθήματα. Το 1841
αναλαμβάνει τη διεύθυνση του Κερκυραϊκού Γυμνασίου, παραιτείται όμως
στο τέλος του χρόνου. Ταυτόχρονα συνεργάζεται με τοπικές εφημερίδες. Με
τον Σολωμό, όπως μαρτυρείται, «είχε απλή γνωριμία».
Στο τέλος του 1852
ο Κάλβος αφήνει την Κέρκυρα και εγκαθίσταται στο Louth της Αγγλίας,
όπου ένα χρόνο αργότερα παντρεύεται την Charlotte Wadams και διδάσκει
στο παρθεναγωγείο της μέχρι το τέλος της ζωής του, στις 3 Νοεμβρίου του 1869.
Ο Κάλβος αναχωρεί από την Κέρκυρα τον Νοέμβριο του 1852 και τον
Φεβρουάριο του 1853 παντρεύεται με τη Charlotte Wadams στο Λονδίνο και
εργάζεται στο σχολείο (με οικοτροφείο) για μαθήτριες μέχρι το 1865. Στο
Λάουθ το σχολείο λειτουργεί τον Απρίλιο του 1866.
- Ελληνόφωνο ποιητικό έργο
- Ελπίς Πατρίδος (1819)
- Η Λύρα (1824)
- Λυρικά (1826)
- Ξενόγλωσσα έργα
- Ιππίας (τραγωδία)(1813)
- Θηραμένης(1813)
- Δαναΐδες(1813)
- Οί Εποχές(Le Stagioni - Giovanni) ΜΕΛΙ(1814)
- Ωδή εις Ιονίους(Ωδή σε Ionii) (1814)
- Σχέδιο Νέων Αρχών καί των Γραμμάτων(1821)
- Απολογία της Αυτοκτονίας(1815)
- Μαθήματα Ιταλικών σε Τέσσερα Μέρη (1820)
- Ερευνα Περί της Φύσεως του Διαφορικού Υπολογισμού (1827)
- Χάριτες - αποσπάσματα, Φώσκολος (1846)
- Ύμνος Πρός τον Ναπολέοντα(1815)
- Βιβλίο των Δημοσίων Προσευχών(1820)
- Επίκρισις Θεολογική(1840)
- Γραμματική της Νέας Ελληνικής Γλώσσης(Γραμματική της Σύγχρονης Γλώσσης Ελλήνων Φυσικών)(1822)
- (Λιτούρτζια Ανγκλικάνα Πολιγκλόττα)(Liturgia Anglicana Polyglotta) (μεταφράσεις), 1821–1826
- Κυριότερες συγκεντρωτικές εκδόσεις
- «Ωδαί (Η Λύρα - Λυρικά - Απόσπασμα άτιτλου ποιήματος)», Ωκεανίδα 1997 (Πιστή μετατύπωση των έργων του Ανδρέα Κάλβου, σε επιμέλεια Γιάννη Δάλλα)(1824).
- «Ωδαί», Ίκαρος 1970, Κριτική Έκδοση: Filippo Maria Pontani(1825).
- «Η Ιωνιάς», Στιγμή 1992 (Ανατύπωση και φιλολογική επιμέλεια της σωζόμενης χειρόγραφης μορφής των ποιημάτων της «Λύρας»)(1825).
- «Το Ψαλτήριον του Δαυίδ μεταφρασθέν υπό Α. Κάλβου του Ζακυνθίου», Ίκαρος 2011(1845).
- «Ωδαί», Μεταίχμιο 2009, επιμέλεια Δ. Δημηρούλη (αντίστοιχης δομής με την έκδοση της Ωκεανίδας, αλλά με την προσθήκη της νεοευρεθείσας ωδής «Ελπίς Πατρίδος», με εκσυγχρονισμένη ορθογραφία και στο μονοτονικό· συνοδεύεται από cd με αναγνώσεις ποιημάτων από τον Βασίλη Παπαβασιλείου)(1826).
- Κάλβος, Α.: Μαθήματα φιλοσοφίας. Πανεπιστημιακές παραδόσεις στην Ιόνιο Ακαδημία, Κέρκυρα 1840-41. Εισαγωγή Παναγής Αλιπράντης, Επιμ. Λίνος Μπενάκης, Προλεγόμενα Ευάγγελος Μουτσόπουλος. ΚΕΕΦ - Ακαδημία Αθηνών, Αθ. 2002
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου